ADSL-Felsökning: jag Upplever Drop Outs, Vad Gör jag?

Felsökning för ADSL Dropouts

För en ADSL-bredand finns det två vanliga typer av dropouts. Förlust av WiFi och förlust av DSL-Sync. Vi täcker både nu och några steg du kan vidta för att diagnostisera problemet.

WiFi Dropouts – om du har enheter anslutna via WiFi (trådlös) och de släpper ut, är det första steget att kontrollera din signalnivå och se till att du är väl inom ditt modem WiFi-område.

WiFi signal kan påverkas av en mängd olika faktorer såsom avstånd från modemet, strukturella störningar (tegel, metall, etc) och enheten störningar (trådlösa telefoner, smart TV, etc). Det är viktigt att kontrollera signalstyrkan som det första steget och om det behövs, försök att flytta närmare modemet eller kontrollera om enheter som kan störa signalen.

Om signalen ser ok ut är det dags att titta på modemet själv.

Se felsökningsguiden för Modemstatus (bifogad längst ner i den här artikeln) för ytterligare information om status för WiFi-lampan och om du ser WiFi-lampan som stängs av helt under dropouts kan det indikera att modemet själv är felaktigt.

Kom ihåg att när den används kommer den att blinka och det är ok.

Om du ser en fullständig förlust av WiFi-lampan under dropouts eller måste fortsätta trycka på WiFi-knappen på modemet för att få det att fungera, är det bäst att kontakta oss via livechatt eller genom att ringa oss så att vi kan undersöka detta för dig.

DSL Sync – den andra primära orsaken till dropouts är DSL Sync, Du måste hänvisa till felsökningsguiden för Modemstatus (bifogad längst ner i den här artikeln).

Om din tjänst faller ut på grund av ADSL Sync kommer du att märka att DSL-lampan blinkar eller stängs av under en dropout (det här är på modemet).

Om detta inträffar är det första steget att se till att kablarna mellan modemet och telefonuttaget är oskadade och testa en alternativ kabel om möjligt.

Du vill också kontrollera och se till att fast telefon fungerar, med tydlig ringsignal och ingen statisk eller brus närvarande.

Därifrån vill du testa att ansluta modemet direkt till huvudtelefonuttaget i huset, utan splitters, filter eller alternativ hårdvara ansluten. Detta kallas ett Isoleringstest och du måste behålla det i minst två timmar eller tills nästa dropout. Om Isoleringstestet misslyckas är det dags att komma i kontakt med oss via livechatt eller ring för att felsöka problemet ytterligare.

Du kanske upptäcker att andra lampor förändras på modemet under en dropout, till exempel ström eller Internet. I sådana fall är det bäst att komma i kontakt med oss först, eftersom den vanliga felsökningen i allmänhet inte löser problemet.

Scroll to top